Dbamy o Twoją prywatność

Pliki cookie są ważne dla prawidłowego funkcjonowania witryny. Aby poprawić Twoje doświadczenia, używamy plików cookies, które zbierają statystyki w celu optymalizacji funkcjonowania serwisu. Kliknięcie przycisku „Akceptuję wszystkie” oznacza, że ​​wyrażasz zgodę na wszystkie pliki cookie. Aby zmienić zgodę, kliknij „Ustawienia zaawansowane”. Szczegółowe informacje o plikach cookies oraz nasza informacja o ochronie prywatności znajducookies oraz nasza informacja o ochronie prywatności znajduje się tutaj: polityka cookies.

Przejdź do głównej zawartości strony

27.06.2025

AI w urzędzie? COI mówi TAK

Centralny Ośrodek Informatyki zaprosił przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego do rozmów nt. kierunków i sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy urzędu.

Chcesz z nami pracować?

Sprawdź oferty pracy.

Warsztaty na rzecz wspólnej wizji

Sztuczna inteligencja wkracza do urzędów – nie jako ciekawostka, ale jako realne wsparcie w codziennej pracy. Żeby lepiej zrozumieć, jak mądrze i odpowiedzialnie wykorzystać jej potencjał, 26 czerwca COI zorganizował warsztaty „Algorytmy w urzędzie – Samorząd w świecie AI”. Spotkanie przyciągnęło kilkudziesięciu przedstawicieli samorządów – od dużych miast, po małe, ale zaskakująco cyfrowe gminy. Łączy ich jedno: chęć mądrego wykorzystania technologii w służbie mieszkańcom.  

 

Zamiast kolejnych formalnych deklaracji, powstała przestrzeń do bardzo konkretnych rozmów – o tym, jak AI może pomóc mieszkańcom, usprawnić pracę urzędów i… nie zepsuć przy tym niczego po drodze. 

 

Z danych GUS wynika, że coraz więcej urzędów sięga po AI. W 2024 roku co czwarty urząd marszałkowski korzystał już z tej technologii. Sztuczną inteligencję wdrażało też 11,6 proc. powiatów i 5,1 proc. gmin. Liczby może jeszcze nie powalają, ale kierunek jest jasny: to się dzieje. 

 

Co ważne – AI w urzędzie to nie tylko lepsza organizacja pracy. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że prawie 1/3 Polaków liczy, że sztuczna inteligencja przyspieszy załatwianie spraw urzędowych. Są też nadzieje, że ułatwi ona życie osobom z niepełnosprawnościami, poprawiając dostęp do usług publicznych. 

Z sali warsztatowej – do realnych zmian

Samorządy są pierwszym punktem kontaktu pomiędzy obywatelami a administracją publiczną – mówił podczas spotkania Radosław Maćkiewicz, dyrektor COI. – Dlatego chcielibyśmy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób technologia AI może usprawnić pracę w urzędach i poprawić współpracę z obywatelami. 

 

A było o czym rozmawiać. Uczestnicy warsztatu rozkładali na czynniki pierwsze potencjalne zastosowania AI – od szybszej obsługi mieszkańców, przez analizę danych, po lepsze zarządzanie informacją i infrastrukturą. 

 

Było też konkretnie – COI pokazał m.in. chatbota opartego na polskim modelu językowym PLLuM, który już wkrótce zadebiutuje w aplikacji mObywatel jako wirtualny asystent obywatela. Padła też zapowiedź asystenta AI dla urzędników, który ma pomóc w codziennych zadaniach administracyjnych – żeby było sprawniej, a nie stresowniej. 

Nie tylko technologia, ale też rozmowa

Choć AI robi wrażenie i otwiera nowe możliwości, uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali: ważne jest nie tylko to co wdrażamy, ale też jak i po co. – To dopiero pierwszy krok – zaznaczał Maćkiewicz. – Bo równie istotne, co sama technologia, są rozmowy, wymiana doświadczeń i wspólne ustalanie zasad gry. 

 

I właśnie dlatego te warsztaty były takie ważne. Nie po to, żeby się zachwycać sztuczną inteligencją, ale żeby zapytać: jak wykorzystać ją mądrze?