28.11.2024
Eksperci COI na III Samorządowym Kongresie Internetu i Mediów Społecznościowych Local-SoMe’24
Chcesz z nami pracować?
Wspólne wyzwania i wizje rozwoju
Podczas Kongresu jednym z kluczowych tematów było dopasowanie rozwiązań cyfrowych do potrzeb jednostek samorządu terytorialnego. Jacek Siemiończyk, zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki, zwrócił uwagę na konieczność harmonizacji działań między poziomem centralnym a lokalnym:
„To spotkanie jest dla nas okazją do zweryfikowania naszych wyobrażeń na temat potrzeb jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwiązań cyfrowych oraz ich standaryzacji na poziomie centralnym. Chcemy mieć pewność, że rozwiązania, które dostarczamy, są potrzebne i w pełni użyteczne.”
Współpraca tego typu ma kluczowe znaczenie, aby nowe technologie były zarówno skuteczne, jak i szeroko dostępne. Standaryzacja rozwiązań cyfrowych nie tylko usprawnia funkcjonowanie administracji, ale również wzmacnia zaufanie mieszkańców do narzędzi i aplikacji, które stają się integralną częścią codziennego życia.
Kongres stał się również platformą do omówienia rozwoju aplikacji mObywatel, która cały czas sukcesywnie poszerza zakres swoich funkcjonalności. Dzięki niej mieszkańcy mogą coraz łatwiej załatwiać sprawy urzędowe, korzystając z rozwiązań takich jak ePłatności czy e-Doręczenia. Jak podkreślił Tomasz Mikulski, zastępca dyrektora Departamentu Kanałów Cyfrowych COI:
„Samorządy także tworzą nowoczesne rozwiązania, co może dopełniać poziom zaopiekowania się obywatelem na poziomie ogólnopolskim i lokalnym.”
Wzajemna współpraca pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a instytucjami takimi jak COI, jest niezbędna, aby rozwój cyfrowy opierał się na realnych potrzebach obywateli. To właśnie współpraca instytucji, ma prowadzić do wypracowania systemów wspierających obywateli zarówno w skali lokalnej, jak i krajowej.
Edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowej administracji
Bezpieczeństwo danych osobowych oraz ich odpowiedzialne wykorzystanie było kolejnym istotnymi tematem poruszanym podczas kongresu. Grzegorz Żmijewski, dyrektor Pionu Innowacji i Jakości COI, omówił działania związane z podnoszeniem świadomości urzędników w zakresie zarządzania danymi. Jak zaznaczył:
„Rozpoczęliśmy proces budowania świadomości urzędników na temat wykorzystywania danych. Tego co można, a czego absolutnie nie. Obszar rejestrów administracji publicznej jest kontrolowany zarówno przez AI ACT, jak i nasze wewnętrzne procedury bezpieczeństwa.”
Działania edukacyjne są nieodzownym elementem rozwoju cyfrowego w administracji publicznej. Zrozumienie, jak odpowiednio i bezpiecznie zarządzać danymi, nie tylko minimalizuje ryzyko nadużyć, ale również pozwala budować zaufanie obywateli do administracji publicznej. COI aktywnie wydaje rekomendacje, które mają na celu wskazanie bezpiecznych i zgodnych z przepisami sposobów zarządzania informacjami, co potwierdza między innymi uzyskany w listopadzie 2024 certyfikat ISO
27001:2023.
Ponadto podczas spotkania poruszono temat regulacji prawnych, takich jak AI ACT, które mają wpływ na działanie administracji publicznej w Europie. Standardy wypracowywane przez COI mają nie tylko spełniać wymagania prawne, ale również wyznaczać kierunki rozwoju administracji cyfrowej na następne lata, w której innowacyjność idzie w parze z bezpieczeństwem i transparentnością.
Local-SoMe’24 – platforma inspiracji i współpracy
Tegoroczna edycja kongresu potwierdziła, że technologia i komunikacja społeczna to fundamenty współczesnego zarządzania w jednostkach lokalnych. Spotkanie pozwoliło Centralnemu Ośrodkowi Informatyki zdobyć szerszą perspektywę na potrzeby lokalnych społeczności i tworzenie rozwiązań, które jeszcze lepiej będą usprawniać kontakt administracji publicznej z mieszkańcami.
Centralny Ośrodek Informatyki od początku swojego istnienia aktywnie wspiera rozwój nowoczesnych rozwiązań cyfrowych i komunikacji wśród jednostek samorządowych. Tym bardziej dziękujemy organizatorom i uczestnikom za inspirujące rozmowy i możliwość współtworzenia cyfrowej przyszłości Polski.