Dbamy o Twoją prywatność

Pliki cookie są ważne dla prawidłowego funkcjonowania witryny. Aby poprawić Twoje doświadczenia, używamy plików cookies, które zbierają statystyki w celu optymalizacji funkcjonowania serwisu. Kliknięcie przycisku „Akceptuję wszystkie” oznacza, że ​​wyrażasz zgodę na wszystkie pliki cookie. Aby zmienić zgodę, kliknij „Ustawienia zaawansowane”. Szczegółowe informacje o plikach cookies oraz nasza informacja o ochronie prywatności znajducookies oraz nasza informacja o ochronie prywatności znajduje się tutaj: polityka cookies.

Przejdź do głównej zawartości strony

15.03.2024

System Rejestrów Państwowych

To zintegrowany system rejestrów z danymi o wszystkich obywatelach. Zastępuje lokalne systemy informatyczne w urzędach miast i gmin. SRP poprawił efektywność urzędów administracji publicznej dzięki digitalizacji i udostępnieniu nowych usług online.
Laptop z widoczną realizacją System Rejestrów Państwowych

Chcesz z nami pracować?

Sprawdź oferty pracy.

Krótko o produkcie

System Rejestrów Państwowych (SRP), połączył najważniejsze polskie rejestry. Dzięki temu, już teraz możemy załatwiać sprawy szybciej, wirtualnie, bez wychodzenia z domu. 

 

Obecnie System Rejestrów Państwowych łączy 9 rejestrów.

Rejestr PESEL

zawiera dane osobowe i adresowe polskich obywateli i cudzoziemców oraz obywateli polskich przebywających za granicą, którym został nadany numer PESEL. Pozwala na prowadzenie ewidencji ludności, czyli rejestracji danych identyfikujących kim jesteśmy.

 

Co załatwisz online przy pomocy rejestru PESEL?

  • sprawdzisz swoje dane zgromadzone w rejestrze PESEL
  • zgłosisz zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, wymeldowanie z miejsca pobytu stałego lub czasowego
  • zgłosisz wyjazd za granicę na pobyt trwający ponad 6 miesięcy lub powrót z zagranicy z pobytu trwającego ponad 6 miesięcy
  • uzyskasz zaświadczenie zawierające pełny odpis swoich danych przetwarzanych w rejestrze PESEL.

Rejestr Dowodów Osobistych

służy do prowadzenia spraw dotyczących wydawania i unieważniania dowodów osobistych oraz gromadzi dane w tym zakresie.

 

Co załatwisz online przy pomocy RDO?

  • sprawdzisz swoje dane zgromadzone w RDO
  • złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dziecka lub podopiecznego do 12. roku życia
  • zgłosisz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego
  • zgłosisz lub cofniesz zawieszenie e-dowodu.

 

Rejestr Dokumentów Paszportowych

służy do prowadzenia spraw dotyczących wydawania i unieważniania dokumentów paszportowych takich jak: paszport, paszport tymczasowy, paszport dyplomatyczny i paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz gromadzi informacje w tym zakresie.

 

Co załatwisz online dzięki RDP?

  • sprawdzisz swoje dane zgromadzonych w RDP
  • sprawdzisz ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego
  • sprawdzisz, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru
  • potwierdzisz odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczy kurier – w przypadku wniosku paszportowego złożonego zagranicą
  • zgłosisz utratę czy uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego
  • złożysz wniosek o paszport dla dziecka do 12. roku życia
  • wyrazisz zgodę na wydanie paszportu – jeśli jesteś drugim rodzicem lub opiekunem, który nie składa wniosku o paszport.

Rejestr Stanu Cywilnego

zawiera akty stanu cywilnego, czyli wpisy o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie. Wpisy uzupełniane są o zmiany, które mają wpływ na treść lub ważność tego aktu.

 

Co załatwisz online dzięki Rejestrowi Stanu Cywilnego?

  • pobierzesz odpis zupełny lub odpis skrócony aktu stanu cywilnego, który dotyczy Ciebie, Twojego małżonka, Twoich dzieci lub rodziców
  • złożysz wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (w postaci papierowej lub elektronicznej)
  • złożysz wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.

Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie o stanie cywilnym odbierzesz w dowolnym urzędzie gminy.

Rejestr Danych Kontaktowych

gromadzi dane do kontaktu z obywatelami, takie jak numer telefonu komórkowego czy adres mailowy. Przekazanie tych danych jest dobrowolne.

 

Dzięki przekazaniu danych do RDK urzędnik będzie mógł skontaktować się z Tobą i np. powiadomić o potrzebie uzupełnienia dokumentów.

System Odznaczeń Państwowych

to rejestr, którego użytkownikiem jest Kancelaria Prezydenta RP. Zawiera informacje dotyczące nadawanych i odbieranych odznaczeń państwowych. Pomaga śledzić, kto otrzymuje zaszczytne odznaczenia od państwa oraz monitoruje wszelkie zmiany z nimi związane.

Centralny Rejestr Sprzeciwów

gromadzi sprzeciw wobec pobrania komórek, tkanek i narządów do przeszczepu. Lekarz przed pobraniem narządów od osoby zmarłej musi ustalić, czy nie ma wpisu w rejestrze.

Centralny Rejestr Wyborców

zawiera dane wyborców, potwierdza ich prawo wybierania, a także służy do organizacji wyborów i referendów.

Dzięki temu rejestrowi usprawniliśmy usługi wyborcze. Możesz złożyć online wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania, zmienić miejsce głosowania, zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego czy przez pełnomocnika, ale również sprawdzić swoje dane w rejestrze. Nie wszystkie z tych usług są nowe, ale wprowadziliśmy wiele ułatwień. Co najważniejsze, dane o Twoich wnioskach będą przesyłane automatycznie pomiędzy gminami.

 

Głosuj tam, gdzie mieszkasz
Jeśli na stałe mieszkasz w innej gminie niż jesteś zameldowany, możesz złożyć wniosek o zmianę stałego obwodu głosowania. Zostaniesz na stałe przypisany do obwodu obejmującego podany przez ciebie adres.

 

Podróżuj i głosuj
Jeśli w dniu wyborów będziesz przebywał poza miejscem zamieszkania, możesz dopisać się do innego spisu. Zagłosujesz we wskazanej gminie. Co ważne, system automatycznie wykreśli cię ze spisu, w którym jesteś umieszczony na stałe.
Jeśli nie jesteś pewny, dokąd trafisz w dniu wyborów, możesz też pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania. W tym przypadku czeka Ciebie wizyta w urzędzie, jednak dzięki CRW możesz wystąpić z wnioskiem do każdego urzędu gminy na obszarze Polski, a nie jak dotychczas, w miejscu zameldowania. To ogromne ułatwienie.

 

Twoje dane w CRW – sprawdź w aplikacji lub w serwisie mObywatel
Jeśli chcesz, możesz sprawdzić swoje dane zgromadzone w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz dane związane z przypisaniem do miejsca głosowania. Możesz również zamówić dokument PDF z danymi umieszczonymi w Centralnym Rejestrze Wyborców.

 

Mężowie zaufania
W ramach usług wyborczych uruchomiliśmy również aplikację bazamezowzaufania.gov.pl.
Dzięki niej pełnomocnik wyborczy może zgłosić online mężów zaufania, aby uzyskali dostęp do aplikacji PWPW, która służy do przesyłania materiałów audio-video z wyborów do chmury.

Rejestr zastrzegania numerów PESEL

znajdą się w nim informacje o zastrzeżeniu, cofnięciu zastrzeżenia oraz daty dokonania tych czynności

Rejestr ma zapobiegać negatywnym konsekwencjom nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych osób, które dokonają zastrzeżenia numeru PESEL.

 

Od 1 czerwca 2024 roku obowiązkowo będą z niego korzystały instytucje wskazane w katalogu podmiotów zobligowanych do weryfikacji informacji o zastrzeżeniach. To znaczy, że firmy oferujące usługi finansowe będą musiały sprawdzić czy nasz numer nie został zablokowany.

 

PESEL można zastrzec w dowolnym urzędzie gminy lub przez aplikację i serwis mObywatel.

 

Co załatwisz przy pomocy rejestru zastrzeżeń numerów PESEL?

  • zastrzeżesz swój numer PESEL lub cofniesz zastrzeżenie
  • sprawdzisz swoje dane w rejestrze lub pobierzesz zaświadczenie elektroniczne
  • sprawdzisz, kto weryfikował czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony
  • sprawdzisz, czy numer PESEL innej osoby był zastrzeżony w określonym dniu.