Mamy dla Was zagadkę. Co łączy:
- trudny do znalezienia link do anulowania subskrypcji,
- wymuszanie zakładania konta na platformie,
- link do anulowania subskrypcji z copy „Nie chcę dalej żyć w zdrowiu”?
Jakieś pomysły? Tak! Wszystkie z nich są dark patternami, czy inaczej „zwodniczymi interfesjami” (7). Akt o Usługach Cyfrowych (AUC) definiuje je jako praktyki, które w istotny sposób zniekształcają lub ograniczają zdolność odbiorców do podejmowania niezależnych i świadomych decyzji. Jako osoby projektujące musimy sobie zdawać sprawę, że takie działania są niezgodne z prawem (8). Dlatego kiedy następnym razem biznes przyjdzie do Ciebie z propozycją „chwytliwego” copy na przycisku anulowania subskrypcji, to zamachaj mu przed nosem AUC-em.
Komisja Europejska w swoim w raporcie (9) wskazuje na liczne przykłady dark patternów, które skategoryzowała na podstawie kryterium podmiotowego (np. market place, e-commerce, social media czy zdrowie i fitness). Jako przykłady wymienimy jedynie kilka, ale zachęcamy do zajrzenia do wskazanego opracowania, a także na stronę: https://www.deceptive.design/.
- Roach motel
Ten dark pattern możemy porównać do labiryntu, z którego trudno się wydostać. Chodzi o ukrywanie informacji lub alternatywnych wyjść podczas przechodzenia przez ścieżkę. Przykładem może być ukryty w tekście przycisk anulowania subskrypcji, zmiana jego koloru na kolor tła, ukrycie go pod kropką albo napisanie fontem o rozmiarze 2. Pół biedy, jeśli znajdziemy przycisk anulowania subskrypcji. Często przykłady tego dark patternu uniemożliwiają anulowanie jednym kliknięciem. Użytkownicy muszą dzwonić na infolinię lub szukać e-maila do obsługi. Konsekwencją jest to, że ludzie płacą za usługę, z której nie korzystają, bo nie potrafią z niej zrezygnować.
- Confirmshaming
Poczucie wstydu, strachu i bycia złym człowiek – tym karmi się confirmshaming. Często możemy spotkać się z tą praktyką podczas próby rezygnacji z czegoś. Przykładowo w 2018 roku link anulowania subskrypcji firmy Mymedic brzmiał tak: „Nie, wolę wykrwawić się na śmierć” (10). Jest to szczególnie niepokojąca praktyka, ponieważ może uderzyć w osoby chore, które są wystarczająco zestresowane swoim stanem zdrowia. Innym przykładem jest copy: „Nie, nie chcę zaoszczędzić pieniędzy” w przypadku braku chęci wykupienia opcji premium na platformie finansowej. Takie przykłady można mnożyć i jesteśmy pewni, że niejeden możesz przywołać ze swojego doświadczenia.
- Wymuszanie akcji (najczęściej zakładania konta)
W tym przypadku dostawca wita klienta z otwartymi ramiona, lecz jest to podszyte jakimś wymaganiem. Często opcjonalne działanie jest przedstawione jako wymagane, na przykład za pomocą primary buttona. Przykładem może być wymuszanie zakładania konta, jeśli ktoś chce tylko zapoznać się z funkcjami serwisu. Pod przyciskiem pierwszego rzędu znajdziemy link „Pomiń”, który jednak zupełnie się nie wyróżnia albo jego kontrast w stosunku do tła jest zbyt niski.
Przykładów dark patternów jest oczywiście o wiele więcej. Warto śledzić zwłaszcza podmioty e-commerce, w których możemy niestety nadal znaleźć wiele takich wzorców. Podczas projektowania warto zwracać uwagę na to, żeby nie zmuszać użytkowników i użytkowniczek do niekorzystnego dla nich działania. Czasami granica między kreatywnością a dark patternem jest niezwykle cienka i nie warto jej przekraczać.