SEO w sektorze publicznym ma oczywiście zdecydowanie inny cel niż w przypadku sektora prywatnego. Tutaj najważniejszy jest jak najszerszy dostęp do informacji – dotarcie z informacją do jak największej liczby użytkowników cyfrowych usług publicznych jest równie ważne, co transparentność i użyteczność jej przekazu. Dlatego właśnie, w sektorze publicznym, przy planowaniu strategii SEO kładziemy duży nacisk na współpracę w harmonii z UX i Dostępnością (WCAG). Wspólnie szukamy rozwiązań i kompromisów, w centrum których jest obywatel. SEO pomaga tworzyć przyjazne i logiczne architektury informacji, UX dba o lekkość nawigacji i estetykę, a dostępność niweluje bariery i tworzy funkcjonalności. Dzięki temu połączeniu możemy w pełni odpowiedzieć na potrzeby obywateli, z różnymi potrzebami i w różnym stopniu zaawansowania cyfrowego, co w przypadku korzystania z usług publicznych online jest newragliczne, bo znacznie zmniejsza poziom wykluczenia cyfrowego.
Możliwość współpracy z ekspertami WCAG dla specjalistów SEO, którzy działają w sektorze publicznym, w tym również i dla mnie, jest bezcenna. Obszar ten – niestety zaniedbany także w sektorze komercyjnym, jest ważny, bo pozwala tworzyć usługi przyjazne dla każdego. Dobrym przykładem dbałości o połączenie elementów z obszarów SEO, UX i WCAG przy pracy nad produktami tworzonymi w COI jest aplikacja mObywatel i strona /info.mobywatel.gov.pl, na której odnotowaliśmy wzrost ruchu aż o 400 procent. Użytkownicy aplikacji w badaniach podkreślają, że cenią ją właśnie za intuicyjność i dostępność, nie bez powodu. Te dwie cechy są naszym priorytetem podczas pracy nad produktami dla milionów obywateli.
SEO a bezpieczeństwo
Kolejnym ważnym zadaniem SEO w sektorze publicznym jest jego udział w ochronie naszego cyberbezpieczeństwa. To ostatni etap zabezpieczania i monitoringu danych. Chodzi przede wszystkim o to, żeby ważne dane nie zostały przypadkiem zaindeksowane i upublicznione. Seowiec pilnuje więc indeksu i w razie konieczności reaguje.
Ponadto, gdy SEO spełnia swoją rolę i zajmujemy wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania, automatycznie uniemożliwiamy i utrudniamy działania mające na celu podszywanie się pod podmioty bądź usługi publiczne, co dodatkowo zapobiega szerzeniu się dezinformacji. To mały, ale ważny krok w kierunku budowania silnego i bezpiecznego cyfrowo państwa, zgodny z założeniami Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku.
SEO a optymalizacja
Czy element strategii marketingowej może optymalizować i zmniejszać koszty? Jak SEO w sektorze publicznym wpływa na optymalizację środków w kontekście tworzenia treści? Pozwala to robić i to w oparciu o konkretne dane. Pomaga badać realne potrzebny i zapytania użytkowników, ich problemy (czy to z aplikacjami czy usługami), odpowiednio je adresować, a potem dostarczyć im konkretne odpowiedzi. Dzięki temu tworzymy treści wyłącznie dla obywatela tak, by były one jak najbardziej trafne w kontekście jego oczekiwań czy potrzeb.
Zwiększenie dostępu do informacji, ważnych komunikatów i dokumentów czy usług publicznych jest nieocenione i ma realny wpływ na zadowolenie użytkowników z ich jakości, a w końcu także na ich życie codzienne, które dzięki nim staje się łatwiejsze. W szerszej perspektywie czasowej takie działanie może zmniejszyć liczbę zapytań i problemów zgłaszanych na infolinię oraz zwiększyć samodzielność i świadomość cyfrową użytkowników. Świadome korzystanie z cyfrowych usług publicznych i otwartego dostępu do danych, dzięki zastosowaniu dobrej strategii SEO, przynosi wiele korzyści, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na relację obywatel-państwo, w której coraz większą rolę odgrywają komfort i wygoda obywatela.